Att tänka är tydligen svårare än man tror?

En sak jag började fundera på i dag när jag lyssnade på radio på jobbet (alltså jag har nog funderat på det förut, ganska ofta, men jag kom att tänka på det då) var uttrycket: "Men tänk på vad det sänder ut för budskap/meddelande till unga människor (eller varför inte människor överlag)."  Jaha? Ja det kan väl vara bra att tänka på och så men så länge man tänker lite själv, tänker efter spelar det väl inte så stor roll vad som blir sagt? Eller njaa, men jag menar bara att om man själv har lite förstånd och ifrågasätter saker kan man ju själv välja vad man lyssnar och tror på. Men det som förvånar och skrämmer mig är hur lite folk faktiskt tänker själva, tänker efter och ifrågasätter! Jag tror faktiskt att världen skulle vara ett bättre ställe då (+ lite mera medlidande kanske också skulle behövas). Därför vet jag inte riktigt om jag tycker att religon och tro är en så bra sak (jo, kanske till en viss gräns), jag menar t.ex. självmordsbombare, hur hjärntvättad måste man inte vara för att döda sig själv och en massa andra (oskyldiga?) männsikor för att det är "Guds vilja"?! Ibland tycker jag bara att vissa saker inom religion kanske är lite föråldrat och att man kanske borde tänka lite längre än näsan är lång.

Och rasism är ju ett bra exempel också, om man är rasist då har man nog inte riktigt låtit hjärnan styra, då är det nog nåt märkligt hat som spelar in, vad är hat egentligen? Jag tycker att rasism känns väldigt gammalmodigt och korkat! Högst ogenomtänkt att hata någon för dens hudfärg, det är ju bara korkat? Det känns ju lite som när man förut trodde att jorden var platt, vem tror egentligen på nåt sånt fortfarande, när vi har fått bevisat att så är inte fallet? Samma sak är det ju med det här, nej, mörkhyade är inte mindre intelligenta osv. Det är ju sjukt att sånt lever kvar. Eller varför inte andra vägen, det är väl inte bara ljushyade som är rasister. Eller hatet kanske faller på asiater? Överlag blir ja otroligt trött när folk drar alla under samma kam; alla muslimer är terrorister, eller här i min närhet, i grannstaden är alla dumma i huvudet eller dajjor eller nåt annat. Eh? Sånt känns bara jobbigt och obildat.

Och mobbning, vad har männsikan som blir mobbad egentligen gjort, som hon/han förtjänar att lida för?? Det jag vill säga är helt enkelt att alla borde ta och tänka lite längre än näsan är lång så kanske man kan undvika en hel del lidande. Fast givetvis skulle det ju också underlätta om alla faktiskt skulle ta och gräva fram sitt samvete och meddlidande.

Jaa, sånt funderade jag på medan jag stod och målade i dag, sista dagen på arbetet! Jag är ledig! Nu ska det bli sommarlov på riktigt! Och nu ska jag hoppa (kanske inte hoppa, kan vara farligt har jag hört, men det är ju också det mesta här i världen) i duschen! Och sen bege mig till Annelies, för hon har kommit hem från Hesa! :D

Kommentarer
Postat av: Sara

Det sku vara ganska bra om dethär var det första man fick att läsa när man kom till skolan och var om inte ren, men mindre smutsig av andras åsikter. Då skulle man kanske ha en bättre syn på världen.

Men det är en ganska knepig situation ändå.

För, nej det är inte tillåtet heller att hjärntvätta någon med detta. FAST det är gott. Och skulle göra världen bheagligare att leva i.

Alla HAR ju rätt till egna åsikter.

Man HAR rätt att vara rasist, fast det låter vridet i andras öron. I mina tillexempel.

Det är synd, men det är svårt att ändra världen.

2008-07-10 @ 17:02:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0